Pages

Thursday, December 16, 2010

Pilih Belajar atau Jadi Mangsa Cinta?


Dimana-mana pelajar  seharusnya memikirkan nilainya agar bagus dan menyenangkan. Tetapi sebahagian besar remaja sekarang lebih sibuk memikirkan kekasih pujaan. Wajah penuh jerawat kerana memikirkan si gadis yang bukan main.
Cinta dianggap remeh dan tidak akan menyakiti sesiapapun. Padahal bila cinta diterima atau ditolak, sakitnya luar biasa. Lebih sakit dari gigi atau bulu yang dicabut perlahan-lahan. Apa lagi bila mempermainkan perasaan orang, ditarik, di lambung kemudian dicampak, pasti rasanya sakit amat!
Mengenal cinta dan menyemainya dengan cara yang salah hanya akan membuat sakit hati. Jangan ambil mudah emosi atau perasaan bila kekasih kita ternyata berbeza niat atau berbeza keinginan dengan kita.
Kita sudah melakukan banyak hal, tetapi bagi dia kita belum melakukan apa-apa, anehnya dia berasa semuanya baik-baik sahaja. Akhirnya hati kita terluka akhirnya berkali-kali. Air mata menitis sudah tidak henti-henti. Lemah longlai, seperti tidak punya harapan hidup. Kekasih hati dianggap cinta mati, sehingga kata `putus` bererti ajal menanti. Sedih tidak berpenghujung, ketika harus berpisah daripada sosok  yang dirindukan.
Hidup mendadak sepi, kerana si dia tidak lagi menghampiri. Tetapi inikah yang akan kita pilih selama ini? Menghabiskan masa muda dengan bergayutan di kepingan cinta yang tercerai berai? Hancur hati kerana mengorbankan sesuatu yang belum  saatnya.
Kita berikan segalanya sebagai sebuah tanda cinta, tetapi dia mencampakkan  kita begitu sahaja. Mengengola  cinta  itu perlu kedewasaan. Ketika cinta yang kita jalin mengharuskan kita mengelus dada kerana kecewa. Harapan kita tinggi melambung sementara keyataannya jauh membumbung.
Cinta juga akan memaksa kita menangis berkali-kali kerana sakit hati dikhianati , atau mungkin malah disakiti dengan kata-kata setajam belati. Mengelolanya perlu kedewasaan dan bukan bersikap kebudak-budakan. Ketika konflik melanda, tidak jarang pasangan yang selama ini disayang menjadi sangat garang.
Dia yang selama ini lembut, penuh perhatian, berubah menjadi manusia yang kejam yang sama sekali tidak pernah kita kenal. Mulutnya menjadi sangat lihai mengucapkan kata-kata kasar, tangannya pun sering mendaratkan tamparan atau kekerasan lainnya. Konflik berjalan tanpa kematangan berfikir. Malah lebih sering berakhir dengan pemukulan dan penganiayaan. Pipi lebam dek menjadi sasaran tinju teman lelaki. Tetapi anehnya hati kita tetap sahaja memaafkan.
“meski kamu sakiti aku, cinta ini akan selalu memaafkan…” begitulah motto yang selama ini diperjuangkan. Ketika cinta itu terjalin aka nada masa cemas melanda, ada pada rasa senang saat bersama tetapi ada pula rasa khuatir luar biasa bila sang kekasih meninggalkan kita tanpa kata-kata. Dan ketika  kita tidak cukup mampu menangani hati, kita akan berasa sedih luar biasa. Seperti anak kecil yang tidak mahu kehilangan bonekanya. Merengek, meraung dan bahkan berakhir dengan sikap tidak dewasa. Kita mengalahkan segala cinta yang kita miliki dan mendahulukan cinta pada si dia. Padahal dia itu siapa?
Dia hanyalah manusia yang baru kita kenal setahun dua. Tetapi ternyata dia mampu mengubah cinta kita menjadi cinta luar biasa. Tidak kita dengar kata ayahanda dan ibunda yang hanya mampu menitiskan airmata. Tidak kita endahkan juga cinta Allah pada kita selama ini, dan kita abaikan semuanya hanya untuk sebuah kata cinta.
Kita ajari hati kita dengan segala bentuk pengorbanan. Padahal apa yang kita korbankan mungkin lebih banyak  dari apa yang kita perjuangkan. Hati kita menjadi tidak tetap lalu mengikut apa sahaja yang ‘dihambakan’ atas perasaan kita. Kita menjadi manusia yang buta akan orang-orang yang mencintai kita selama ini. Bagi kita, mereka tidak akan memberi apa-apa. Kerana kita akan lebih memilih.
Dan setelah kita disakiti dan tidak ada pilihan lain selain ‘putus’, saat itulah kita roboh. Tenaga kita hilang dan tidak dapat bangkit dengan mudah. Jiwa kita terlanjur tetikat kepadanya, dan dia pun tidak peduli bagaimana perasaan kita. Hati kita tercalar oleh ego dan kini tidak lagi keluarga yang bias menerima kita. Hidup sepi dan tidak ada yang menarik lagi.TRAGIS!!

p/s: Jangan biarkan nafsu dan perasaan menguasai akal fikiranmu yang waras!


0 comments:

Post a Comment