Pages

Thursday, December 9, 2010

Ilmu Pelita Hidup..

~ Ingat masa dulu-dulu bila di sekolah, stdy pown sebab nak ambil exam je.. tp 2 la realiti kehidupanku yang stdy rajin-rajin sebab nak dapat result exam yang bagus.. tapi sekarang aku jarang gunakan ilmu tue dalam kehidupan harian... baru sekarang baru nak sedar.. hehe. Tapi tak per sebab lebih baik sedar sekarang daripada x sedar langsung manfaat ilmu tue pada manusiakan..?? :)

Setiap saat harus kita berusaha memenuhi perjalanan hidup dengan ilmu. Itulah sifat seorang `penagih ilmu` yang tidak pernah puas.. Anda pula bagaimana?? masih malas untuk mencari ilmu?? sesetengah orang suka berfoya-foya dan menghabiskan waktu dengan aktiviti yang tidak berfaedah.. Macam saya dulu.. suka sangat buang masa.. hehe...

Sepatutnya kita seharusnya merasa kurang berilmu, lantas segenap ruang dan peluang akan dimanfaatkan untuk mencicip segala ilmu.

reading book Pictures, Images and Photos

Ilmu tidak sesekali akan mengecewakan kita. Saidina Ali pernah berkata:
Ilmu lebih berharga daripada harta. ilmu menjagamu, sedangkan kamu harus menjaga harta. Harta akan berkurangan apabila kamu nafkahkan, sebaliknya ilmu akan bertambah subur bila kamu nafkahkan.

Demikian, ilmu ibarat lantera yang boleh menyuluh pencarian manusia tentang agama mereka. Maka jadilah penagih ilmu agar lorong yang kita lalui selamanya diterangi nur ilmu. Robohkan jeriji kejahilan dengan ilmu agar diri tidak terkurung di penjara kedangkalan. Ikhlaskan hati mencicip ilmu. Lantas kejayaan di dunia menjadi milik kita, kesejahteraan di akhirat abadi menaungi kita~

0 comments:

Post a Comment